افزایش بهره وری محصولات کشاورزی با اجرای طرح بیابان زدایی

دسته: کشاورزی
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۲۵ مرداد ۱۴۰۲
افزایش بهره وری محصولات کشاورزی با اجرای طرح بیابان زدایی

رئیس اداره منابع طبیعی وآبخیزداری شهرستان گناباد گفت: مشارکت بخش خصوص در اجرای پروژه‌های بیابان زدایی منجر به کاهش گرد و خاک و افزایش بهره وری محصولات کشاورزی و دامداری می‌شود.


مجتبی محرابی در گفت‌وگو با پایگاه خبری گناباد اظهارداشت: شهرستان گناباد به دلیل قرارگیری در حاشیه کویرهای مرکزی ایران و لوت عمرانی جزو مناطق خشک و بیابانی قلمداد می‌شود.

وی افزود: با عنایت به تغییرات اقلیمی و تشدید خشکسالی‌ها در منطقه و طوفان‌های شن ، عملیات بیابان زدایی بیش از ۵ دهه قبل در دستور کار دولت‌ها قرار داشته و در همین راستا تاکنون در اجرای طرح‌های مصوب بیابان زدایی در شهرستان گناباد بالغ بر ۶۱ هزار هکتار جنگل‌های دست کاشت با گونه‌های بیابانی سازگار به منطقه از جمله تاغ ، عجوه و … ایجاد شده است .

محرابی افزود: با توجه به وقوع خشکسالی‌های دو دهه اخیر استفاده از همه ظرفیت‌های موجود در شهرستان گناباد در دستور کار قرار گرفته و اجرای طرح‌های مشارکت مردمی و بهره برداران بخش‌های مختلف به ویژه بخش صنعت و معدن در قالب تفاهمات فی مابین برنامه ریزی شده است.

وی ادامه داد: با مشارکت بخش خصوصی در حوزه صنعت ومعدن در قالب طرح اجرایی بیابان زدایی عمرانی منطقه نوده پشنگ پروژه‌هایی اجرایی شد از جمله اینکه در مرحله اول پس از جمع آوری بذر گونه‌های بیابانی اقدام به عملیات نهالکاری در سطح حدود ۶۰ هکتار از منطقه و در مجاور واحد صنعتی مزبور عملیاتی شد که در سال اول بر اساس برآوردهای فنی سبب افزایش بهره وری محصول نهایی ناشی از کنترل طوفان های شن و اختلاط با محصول به میزان حداقل ۳۰درصد شد.همچنین بر اساس قانون میزان معافیت مالیاتی واحد مذکور نیز در قالب پروژه اجرایی بیابانزدائی اجرایی شد.

رئیس اداره منابع طبیعی وآبخیزداری شهرستان گناباد خاطرنشان کرد: واحدهای صنفی برای کاهش آلاینده‌های زیست محیطی و کمک به تثبیت خاک و ایجاد پوشش گیاهی نیازمند اجرای پروژه‌های بیابان زدایی و درختکاری برای ایجاد فضای سبز و کاهش گرد و خاک هستند.

مشارکت بهره برداران روستای خانیک گناباد در احداث بند خاکی

محرابی اظهار کرد: حوزه آبخیزداری روستای خانیک به عنوان یکی از حوزه‌های اصلی تامین آب قنات جهانی قصبه گناباد است که به دلیل شرایط توپوگرافی و اقلیمی از نقاط سیل خیز شهرستان محسوب می‌شود.

وی افزود: متاسفانه در سنوات گذشته با توجه به تغییرات اقلیمی و الگوی بارش، بارندگی‌های رگباری فصلی در این حوزه تلفات مالی و جانی نیز در برداشته است.

رئیس اداره منابع طبیعی وآبخیزداری شهرستان گناباد ادامه داد: با مشارکت دهیاری ، شورای اسلامی و مردم روستای خانیک طرح مشارکت مردمی آبخیزداری تهیه و یکی از سه بند خاکی پیش بینی شده در این طرح با نظارت فنی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گناباد و با مشارکت مستقیم مردم در سنوات گذشته احداث شده است .

محرابی یادآور شد:اجرای این پروژه علاوه بر کنترل سیل و رسوب ، نقش بسیار مهمی در تغذیه قنوات پایین دست ، دشت های شمالی و مرکز شهرستان گناباد از جمله قنات جهانی قصبه داشته است.


نوشته شده توسط:reporter2 - 3609 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: 160
برچسب ها:
دیدگاه ها