پیش بینی برداشت ۳۰ هزار تن پسته تر از سطح باغات

دسته: کشاورزی
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
پیش بینی برداشت ۳۰ هزار تن پسته تر از سطح باغات

مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت: پیش بینی می شود حدود 30 هزار تن پسته تر در شهرستان برداشت شود که عملیات فرآوری بهداشتی این میزان تولید محصول توسط 12 ترمینال ضبط پسته فعال انجام می‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری گناباد، اسماعیل قربانی مدیر جهاد کشاورزی گناباد اظهار داشت : پیش بینی میشود از مجموع باغات پسته شهرستان گناباد حدود ۳۰ هزار تن پسته تر در شهرستان برداشت شود که عملیات فرآوری بهداشتی این میزان تولید محصول توسط ۱۲ ترمینال ضبط پسته فعال شهرستان انجام می گیرد.
وی با بیان اینکه با کاشت گیاهانی نظیر پسته ، عناب و گیاهان داروئی بخصوص گل محمدی ، زیره کوهی و آنغوزه در سطح شهرستان به سمت تغییر الگوی کشت حرکت کردیم، افزود: این امر مهم به طور حتم بازدهی اقتصادی مطلوب‌تری برای بهره برداران خواهد داشت.
مدیر جهاد کشاورزی گناباد بیان داشت : باغات پسته گناباد سهم بسیار بالایی از اشتغال نیروی کار شهرستان را برعهده دارد بطوری که فقط در عملیات برداشت پسته که معمولا از نیمه مرداد ماه (برداشت مغز سبز) شروع و تا پایان مهر ماه ادامه دارد بیش از ۱۴۶هزار نفر روزکار در سطح باغات گناباد اشتغال به کار دارند.
علی موذنی مسئول تولیدات گیاهی اداره جهاد کشاورزی شهرستان گناباد نیز با اشاره به اینکه پنج رقم پسته بادامی (سفید پسته)، اکبری، احمد آقایی ، کله قوچی و فندقی در گناباد وجود دارد، اظهار داشت : ۷ هزار و ۱۹۰ هکتار از باغ های پسته شهرستان به مرحله باروری رسیده است که بخش زیادی از آن به رقم پسته سفید(بادامی)، اکبری و احمد آقایی اختصاص داشته که با شرایط آب و هوایی شهرستان سازگاری بهتری دارد.
وی ادامه داد: تغییر در نوع محصولات باغی و زراعی منطقه با توجه به روند تغییرات اقلیمی و خشکسالی های حادث شده به تدریج صورت می گیرد اما با همکاری کشاورزان این تغییر از شتاب مناسبی برخوردار شده است و تا چند سال آینده بخش عمده زمینهای کشاورزی از زراعی به محصولات باغی کم آب طلب با بازدهی اقتصادی مناسب تبدیل خواهد شد.
مسئول تولیدات گیاهی اداره جهاد کشاورزی شهرستان گناباد تصریح کرد: با تغییر الگوی کاشت در کشاورزی گناباد، اکنون پسته به عنوان نخستین محصول کشاورزی شهرستان از نظر سطح کاشت و درآمد اقتصادی مطرح می باشد.
رمضانعلی قاسمی مسئول باغبانی جهاد کشاورزی گناباد نیز اظهار داشت: توصیه های کارشناسی طرح کاهش مصرف سموم ، کود شیمیایی ، انجام عملیات گسترده هرس و تغذیه مناسب باغات و استفاده از کودهای آلی و حیوانی فرآوری شده درمناطق مختلف موجب ارتقاء کیفیت پسته های تولیدی شهرستان شده است .
وی با بیان اینکه میانگین برداشت پسته در کشور حدود ۸۰۰ کیلوگرم در هر هکتار است، گفت: در شهرستان گناباد این رقم به بیش از یک تن پسته خشک در هکتار رسیده است.


نوشته شده توسط:reporter2 - 3609 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: 7
برچسب ها:
دیدگاه ها