آغاز عملیات بیابان‌زدایی در پایلوت ۱۰۰۰ هکتاری منطقه عمرانی

دسته: دسته‌بندی نشده , کشاورزی
بدون دیدگاه
شنبه - ۲ تیر ۱۴۰۳
آغاز عملیات بیابان‌زدایی در پایلوت ۱۰۰۰ هکتاری منطقه عمرانی

رئیس اداره منایع طبیعی و آبخیزداری گناباد گفت: عملیات بیابان‌زدایی در پایلوت ۱۰۰۰ هکتاری منطقه عمرانی با ۲۸۷ هکتار چاله کنی و کاشت گونه های بیابانی با مشارکت همه اقشار آغاز شده است.

مجتبی محرابی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گناباد در گفتگو با پایگاه خبری گناباد بیان کرد: اقدامات بیابان‌زدایی و تثبیت شنهای روان از دهه ۴۰ با ایجاد ایستگاه تثبیت شن قوژد گناباد به دلیل مشکلات ناشی از هجوم شنهای روان در شهرستان گناباد آغاز گردید.
وی ادامه داد: شهرستان گناباد به دلیل قرار گیری در کویر مرکزی ایران و لوت عمرانی از جمله کانون‌های بحرانی فرسایش بادی کشور و استان خراسان رضوی به حساب می‌آید. مساحت شهرستان گناباد حدود ۵۷۰ هزار هکتار است که بیش از ۵/ ۶۲ درصد آن معادل ۳۵۴۴۱۱ هکتار، درزمره مناطق تحت تاثیر فرسایش بادی ۲۲۷۰۹۸ هکتار و کانون‌های بحرانی فرسایش بادی ۱۲۷۳۱۳ هکتار واقع می گردد.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گناباد عنوان داشت: تاکنون با اقدامات فنی انجام شده و مشارکت مردم بیش از ۶۲ هزار هکتار از عرصه‌های بیابانی احیا گردیده است که بیش از ۱۱ درصد جنگل‌های دست کاشت بیابانی استان خراسان رضوی را شامل می‌شود.
محرابی در خصوص اقدامات این اداره در حوزه بیابان زدایی تصریح کرد:اجرای طرح های جامع مقابله بابیابان‌زایی و کمک به بهره برداری پایدار منابع آب و خاک باعث کاهش شدت فرسایش بادی و جلو گیری از هدر رفت حدود ۱۰تن خاک در هکتار شده است.
وی ادامه داد: تلطیف هوا،اصلاح مراتع بیابانی و افزایش تولید علوفه قابل بهره برداری بطور متوسط ۱ تن در هکتار، افزایش کمی و کیفی تولیدات بخش کشاورزی به میزان حداقل ۱۰ درصد، کنترل فرسایش بادی و تثبیت شنهای روان و پیشگیری از ایراد خسارت به تاسیسات و زیرساختها و مهار کانونهای گرد و غبار و کاهش اثرات بیابان‌زایی بر سلامت مردم، تثبیت اشتغال و پیشگیری از مهاجرت از دیگر اثرات اجرای این طرح بوده است.


رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گناباد گفت: جهت کاهش معضلات ناشی از تغییر اقلیم و مقابله با بیابان‌زایی ،برابر کنوانسیون گلاسکو در سال ۲۰۲۱ کشور های جهان متعهد به کاشت ۱۰۰۰ میلیارد درخت گردیدند که سهم جمهوری اسلامی ایران یک میلیارد درخت طی ۴ سال گردید.
محرابی افزود: طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت با دستور مقام معظم رهبری و تاکیدات رئیس جمهور شهید در آذرماه ۱۴۰۲ رسما آغاز گردید. در این راستا و جهت مقابله با بیابان‌زایی اقداماتی شامل تولید بیش از ۴ میلیون و یکصد و چهل هزار اصله نهال بیابانی بومی، مقاوم و ساز گار در ایستگاه تثبیت شن قوژد گناباد بوده است.
وی ادامه داد: آغاز عملیات بیابان‌زدایی در پایلوت ۱۰۰۰ هکتاری منطقه عمرانی با ۲۸۷ هکتار چاله کنی و کاشت گونه های بیابانی با مشارکت همه اقشار ، نهالکاری در سطح ۲۰۰ هکتار در کانون بحرانی فرسایش بادی منطقه شرق گناباد(بیدخت)،احیا ی ایستگاه قوژد وپروژه جمع آوری بذر گونه‌های بیابانی به میزان ۲۵ تن از دیگر اقدامات بوده است.


نوشته شده توسط:reporter2 - 3628 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: 94
برچسب ها:
دیدگاه ها