کمیسیون آموزش مجلس از تاسیس دانشگاه فرهنگیان گناباد حمایت می کند
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: پیگیری هایی از سوی کمیسیون آموزش مجلس و دیگر نهاد ها برای راه اندازی دانشگاه فرهنگیان گناباد انجام خواهد شد.
به گزارش پایگاه خبری گناباد(گنابادنیوز)، دکتر احمد نادری نایبرئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در نشستی با مدیران دانشگاه های گناباد در محل سالن شهدای دولت فرمانداری این شهرستان اظهار داشت: مشکلات سخت افزاری آموزش و پرورش را نتوانستم ایم بعد از ۴۳ سال حل کنیم و هر زمان میخواهیم گزارش بدهیم می بینیم تمامی ندارد و هنوز درگیر موضوع زیر ساخت ها هستیم.
وی ادامه داد: تا زمانی که درگیر این مسائل باشیم نمی توانیم به مسائل بالاتر بپردازیم و یا سند تحول آموزش و پرورش را اجرایی کنیم و آن طور که باید سند تحول را نتوانسته ایم اجرا کنیم که آموزش و پرورش ما از بحث زیرساخت ها آزاد شود و به این مباحث بپردازیم.
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: به آموزش و پرورش بعد از جنگ یک نگاه هزینه بر شد و این نگاه وضعیت نا مناسبی را برای آن ایجاد کرده است.
نادری تصریح کرد: امروز دولت و مجلس هردو انقلابی هستند و برای کمک به آموزش و پرورش هر کاری انجام خواهد شد.
وی افزود: چندین نوع ارتباط نیرو ها مانند شرکتی ،نهضتی،طرح های مختلف با آموزش و پرورش وجود دارد و در دولت گذشته هم ورودی های دانشگاه فرهنگیان را تا ۵ هزار نفر کاهش دادند و باعث هرج و مرجی در این مجموعه ایجاد شد و اینها به سوی مجلس آمدند و برخی با سابقه ۱۵ ساله در آموزش و پرورش نمی تواند گفت بروید و باید تعیین وضعیت می شدند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: میزان بازنشسته ها در آموزش و پرورش مشخص است و باید برای جایگزینی آنها برنامه ریزی میکردیم تا امروز با این مشکلات روبهرو نمی شدیم.
نادری گفت: کمک برای راه اندازی دانشگاه فرهنگیان در گناباد از سوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی انجام و مذاکراتی با مسئولین مرتبط انجام خواهم داد.
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی بیان داشت: مسیری که در آموزش عالی آمده ایم باید بازخوانی کنیم و در برخی جاها اصلاح و برخی نقاط که پیشرفت داشته ایم تقویت شود مانند حوزه موشکی که پیشرفت چشم گیری داشته ایم.
نادری گفت: در دانشگاه های ما آدم تربیت می شوند؟ و به کارخانه آدم سازی که انتظار داشته ایم رسیده ایم؟
دانشگاه های ما به سمت دانشگاه های آمریکایی رفته اند یعنی پول میگیرند دکتر تربیت می کنند تا آنها پول در بیاورند که در کمیسیون آموزش در این خصوص صحبت هایی شده و وزرا حضور یافته اند تا این رویه را اصلاح کنیم.
وی ادامه داد: امروز متاسفانه آنقدری که ما به موضوع مقالات isi متمرکز شده ایم کشورهای خارجی متمرکز نشده اند و این موضوع در برخی مواقع به ما آسیب هایی زده است، بعنوان مثال استادی در گناباد چندین مقاله isi دارد ولی در حوزه مشکل آب گناباد نتوانسته کاری انجام دهد.
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی عنوان داشت: مقاومت ها برای برخی تغییرات در سیستم آموزش عالی همچنان وجود دارد که مجلس در تلاش است این تغییرات را از طریق کمیسیون آموزش و تحقیقات در سطح کشور انجام دهد.
نادری بیان کرد: در طرح تحقیق و تفحص از سازمان سنجش توسط بنده کلیک خورد و یک سال در آن سازمان مستقر بودیم و مشکلات جدی پیدا کردیم که همچنان در تلاش برای اصلاح آن هستیم.
وی افزود: به سمت تغییر نحوه سنجش رفته ایم و کمیسیون آموزش طرحی را مصوب کرده و شورای عالی انقلاب فرهنگی هم طرحی را نیمه کاره تصویب و ابلاغ کرد که محل اختلاف ما با آنها است.
نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: طرحی دو فوریتی به مجلس برده ایم که تا روند ورود به اموزش عالی که قرار است اجرا شود برگشت کند و برخی جاها را اصلاح کنند.
نادری گفت: ورود به آموزش عالی را براساس آموزش و پرورش اصلاح شده باید درست کنیم و تاکنون سه بار نظام آموزشی را عوض کرده ایم و اگر یکبار اصلاح درست انجام دهیم مشکل دانشگاه های ما نیز حل می شود.
وی ادامه داد: ارتباط با جامعه را در آموزش عالی کم کرده ایم و باعث شده تا با مشکل اشتغال رو به رو شویم و اگر بطور مثال یک نفر را به فنی و حرفه ای می فرستادیم هم مدرک داشت و هم شغل و امروز اینقدر درگیر نبودیم.