اگر سرنوشت بیمارستان بهلول هم مثل فرودگاه گناباد میشد. در این فشار ویروس کرونا چه می کردیم؟؟

دسته: دسته‌بندی نشده
بدون دیدگاه
پنجشنبه - ۲۱ فروردین ۱۳۹۹
اگر سرنوشت بیمارستان بهلول هم مثل فرودگاه گناباد میشد. در این فشار ویروس کرونا چه می کردیم؟؟

در این روزهای کرونایی بیش از همه بیمارستان بهلول است که قدرت خود را به عنوان مرکز خدمت رسانی به گناباد و حتی شهرهای اطراف به نمایش گذاشته است . پروژه ای که در سن ده سالگی خود الگوی موفقی از مدیریت فرابخشی است.

چراغ بیمارستان روشن است

در این روزهای کرونایی بیش از همه بیمارستان بهلول است که قدرت خود را به عنوان مرکز خدمت رسانی به گناباد و حتی شهرهای اطراف به نمایش گذاشته است . پروژه ای که در سن ده سالگی خود الگوی موفقی از مدیریت فرابخشی است.

در پاسخ به سوال تکراری گناباد چگونه پیشرفت می کند مناسب است که دو ابرپروژه را با یکدیگر مقایسه کنیم. اولی طرح شکست خورده فرودگاه گناباد است و دیگری طرح موفق بیمارستان بهلول گنابادی.

واقعیت آن است که طرح بیمارستان بهلول اتصال خواسته های محلی ما با نیازهای ملی بود. دولت احمدی نژاد و دولت روحانی هر دو به توسعه سلامت کشور توجه ویژه داستند . هنوز باقری لنکرانی وزیر بود که ۴ میلیارد تومان در فروردین ۱۳۸۷ برای شروع بیمارستان تصویب شد و مسئولین محلی توانستند این خواسته های بومی را به ماشین در حال حرکت توسعه سلامت ملی وصل کنند. بعد از آن بود که حمایت ها سرازیر شد. وزرای بعدی یعنی دکتر دستجردی ، دکتر قاضی زاده و دکتر نمکی همچنان حامی این بیمارستان بودند زیرا موفقیت آن موفقیت وزارت خانه و دولت شان بود.

البته مشکل هم کم نبود. ابتدا قرار بود بیمارستان با ۱۳ میلیارد تومان و سه ساله ساخته شود اما مشکلات ارزی کشور در ابتدای دهه ۹۰ این پروژه را هم دچار مشکل کرد و فراز و فرودهای اداری گاهی کار را قفل می کرد. سرانجام بیمارستان با ۸۰ میلیارد تومان در ۸ سال ساخته شد.

وقتی که مرضیه دستجردی در دولت دهم می گفت ۲۵۰ بیمارستان در سراسر کشور در حال ساخت است و ما برای برخی اولویت قائل هستیم به سود گناباد بود و گرفتاری ساخت بیمارستان کم شد.
همچنین وقتی دکتر روحانی رییس جمهور افتخار میکند که تعداد تخت های بیمارستانی ایجاد شده در دولت های یازدهم و دوازدهم معادل یک چهارم کل تخت های ساخته شده در تاریخ ساخت بیمارستان در ایران است باز هم شهر ما از این توجه سود می برد.

در مقابل طرحی مانند فرودگاه گناباد را مطالعه کنیم. از دهه ۷۰ انرژی عظیمی از مدیران شهرستان گرفت و ده برابر بیمارستان بهلول در افکار عمومی مردم بزرگ و مهم شد. حداقل۱۳میلیارد تومان با فشار و پیگیری خارج از دستور نمایندگان گناباد و بحستان برایش هزینه شد. اما هنوز که هیچ! خدا میداند چند میلیارد دیگر باید بخورد تا این چاه ویل سیراب شود.

شما در برنامه های کلان کشور و در سخنرانی های روسای جمهور از آقای هاشمی وخاتمی و احمدی نژاد و روحانی نمی بینید که بگویند ما می خواهیم در کشور ۵۰ فرودگاه بزرگ بسازیم که از آن میان یک دانه هم نصیب گناباد ما شود ! دکتر روحانی سال ۱۳۹۸ در تبریز ادعا کرد آرزوی من این است که مراکز استان های کشور با قطار به یکدیگر وصل شود. این جمله کجا و رویایی که در ذهن ما کاشته شده کجا!

شاهد بودیم که در ۴ سال گذشته بسیار از فرودگاه های کشور به خاطر کمبود مسافر و هزینه های بالا تعطیل شدند اما ما تشنه خبری که حمید بنایی بگوید در جلسه با مسئول فرودگاه های کشور هستم.
وقتی قرار نیست طرحی محلی تناسبی با برنامه های کلان کشور داشته باشد یعنی رویا پردازی بیشتر ما در محیط ایزوله شهرستان و هدر رفتن هزاران ساعت فعالیت نمایندگان ما از مهدیزاده گرفته تا آزادمنش و مدنی و رجایی و بنایی که در این اداره و آن سازمان پیگیر فرودگاه بین المللی ما بودند!!

اکنون که چراغ بیمارستان روشن است و دکتر باذلی به عنوان یک مدیر موفق بین مردم شهرستان شناخته میشود و نفر اول حوزه سلامت در مبارزه با کرونا است باید از گذشتگان هم تقدیر کرد. او میراث دار یک تفکر صحیح است که از دوره دکتر مسلم شروع شد و در دوره دکتر احمدی هم ادامه داشت. بدون شک دکتر باذلی میتواند ادامه دهند طرح های موفق دیگری باشد که آیندگان هم به آن افتخار کنند.

پس از این هم اگر طرح های محلی نسبتی با برنامه توسعه کشور داشته باشند موفق خواهیم بود. به عنوان مثال دولتی که می خواهد تجارت به افغانستان را چند برابر کند منافع ما در نزدیک شدن به مرز دوغارون است. یا اگر دولت می خواهد سهم معادن را در صادرات غیر نفتی افزایش دهد منغعت ما ایجاد کارخانه های فرآوری و تکمیل زنجیره معدن به صنعت است تا هر دولتی آمد پای کار بیاستد و گناباد قسمتی از یک پازل بزرگتر توسعه باشد.

احمد یوسفی


نوشته شده توسط:یاسر سالاری - 3533 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: 549
برچسب ها:
دیدگاه ها