حیات حرفه‌ای من در دانشگاه علوم پزشکی گناباد شکل گرفته است

دسته: دانشگاه ها
بدون دیدگاه
جمعه - ۱۵ اسفند ۱۳۹۳

341x242-equal_images_akhbar_1393_Esfand_Dr-cheraghi.-parastar-Gonabadمشاور معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم گرامیداشت روز پرستار گفت: حیات حرفه‌ای من در دانشگاه علوم پزشکی گناباد شکل گرفته است.
مراسم جشن روز پرستار و تجلیل از پرستاران نمونه دانشگاه که در سالن همایش‌های کوثر برگزار شد، علاوه بر معاون پرستاری وزارت بهداشت، مهمان ویژه دیگری نیز داشت که خود، دانش آموخته مقطع کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گناباد بود.
دکتر محمدعلی چراغی دانش‌آموخته اولین دوره کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گناباد که اکنون مشاور معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، عضو هیأت بورد پرستاری و رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران است. وی پیش از این نیز مسئولیت‌هایی همچون مشاور وزیر در امور پرستاری، مدیرکل امور پرستاری وزارت بهداشت و عضو شورای سیاستگذاری پرستاری داشته است.
دکتر چراغی در این مراسم با بیان اینکه من دانش‌آموخته گناباد هستم و به آن افتخار می‌کنم، گفت: حیات حرفه ای من به طور مشخص در بحث آکادمیک در گناباد شکل گرفت.
وی افزود: وقتی امروز گناباد را با همه پیشرفت‌هایش دیدم و زمانی که مهارت‌های بالینی مجهز و زیرساخت‌های مناسب و خوب این دانشگاه را مشاهده کردم، بال پرواز درآوردم و به خود بالیدم که من در این دانشگاه تحصیل کردم.
وی افزود: وقتی نقشه علمی و برنامه استراتژیک دانشگاه را دیدم، خوشحال شدم که رو به آینده فکر می‌کنید که این خیلی ارزشمند است.
دکتر چراغی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی گناباد را در تراز دانشگاه‌های تیپ یک دیدم، گفت: با توجه به ظرفیت‌های فوق العاده ای که وجود دارد، می‌توانید با استفاده از این پتانسیل، در جهت اخذ مجوز مقطع دکترا و بین المللی شدن دانشکده پرستاری این دانشگاه گام بردارید.
وی افزود: بحث چارت سازمانی دانشگاه خصوصا در مبحث دانشکده‌ها را جدی و علمی بگیرید که این امر می‌تواند، ظرفیت خوبی برای شما ایجاد کند.
مشاور معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه با اشاره به اهداف و برنامه‌های آموزش پرستاری گفت: یکی از اهداف اصلی معاونت پرستاری وزارت و بورد پرستاری، سوق دادن آموزش‌ها به سمت بالین است.
دکتر چراغی، بر ضرورت نزدیک شدن آموزش به درمان و درمان به آموزش تاکید کرد و گفت: باید آموزش‌های پرستاری در بالین و عرصه‌های بالینی شکل بگیرد تا ضمن واقعی‌تر شدن آموزش‌ها، مردم و ذینفعان سیستم بهداشتی درمانی کشور، اثرات آموزش را به خوبی در بستر اجرا ببینند.
وی با اشاره به ابلاغ رسمی آئین نامه اخلاق پرستاری در سال ۸۹ گفت: باید دانشکده‌های پرستاری با نگاه به برنامه‌های آموزشی و توانبخشی ویژه اعضای هیأت علمی، دانشجویان، بیمارستان‌ها و عرصه‌های بالینی، بررسی کنند که گفتمان جاری در آنها چقدر مبتنی بر آئین نامه اخلاق پرستاری است.
عضو هیأت بورد پرستاری وزارت بهداشت افزود: باید در آموزش دانشجویان دانشکده‌های پرستاری، با مبانی مبتنی بر پروتکل‌ها، گایدلاین‌ها، استاندارها، پرستاری مبتنی بر شواهد و انتقال دانش حرکت کنیم.
دکتر چراغی با بیان اینکه ” عقلانیت و پرستاری اثربخش” به عنوان شعار جهانی سال ۲۰۱۵ انتخاب شده است، تصریح کرد: باید برای ایجاد یک پرستاری اثربخش، به سمت پرستاری همراه با عقلانیت و معنویت حرکت کنیم و بر این اساس با رویکرد عالمانه‌ای که در ضمن نگاه ملی، به سطح بین المللی هم توجه می‌نماید، شعار امسال معاونت پرستاری وزارت بهداشت، نیز پرستاری اثربخش نامگذاری شد.
وی از ساحت‌های غرائز و نفسانیات، عواطف و هیجانات و حکمت و عقلانیت به عنوان سه ساحت انسان یاد کرد و گفت: معنای عقلانیت بطور مشخص این است که انشاا… گفتمان ما، گفتمان مبتنی بر اخلاقیات ، عقلانیت ، استدلال‌های مستند و مکتوب، دیدن نقاط قوت و رو به بهبود، شناسایی تهدیدها و فرصت‌ها و برنامه‌ریزی بر اساس آن‌ها باشد.
وی با اشاره به اهمیت سلامت معنوی، پرستار معنوی و محیط معنوی در مراکز درمانی، تصریح کرد: باید ضمن پرهیز از هیجانات، به سمت عواطف و هیجاناتی که مبنای معنوی دارد و به خردورزی نزدیک‌تر می‌باشد، حرکت نماییم.
دکتر چراغی به نقش مهم و موثر معنویت در پرستاری اشاره و خاطرنشان کرد: معنای معنویت این است که هر کار و تلاشی که انجام می‌دهیم برای آسایش کامل زیستی، روانی، اجتماعی و فرهنگی مردم، همراه با نگاه ایدئولوژیک و با نیت قربه الی ا… باشد.
وی به تشریح اهمیت آموزش سلامت پرداخت و گفت: بر معلم و متعلم سلامت وجوب عینی است که با مطالعه و کسب دانش‌های جدید، هر روز خود را نو و به روز کنند.
وی پرستاری همراه با عقلانیت و معنویت را یک پرستاری خوب، ارزشمند و اثربخش دانست و تصریح کرد: در الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی نیز، چهار ساحت فکر، علم، زندگی و معنویت مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفته است که ما نیز باید در حوزه پرستاری تلاش کنیم تا فکر را به عمل و دانشی تبدیل کنیم که در خدمت زندگی قرار گیرد.
دکتر چراغی بر لزوم داشتن برنامه‌های جامع و علمی و حرکت پرستاری در جهت تحقق اهداف این برنامه‌ها تاکید کرد و افزود: اگر می‌خواهیم در حوزه‌های پیشگیری، درمان، توانبخشی و ابعاد زیستی، روانی و اجتماعی ورود پیدا کنیم، طبیعی است که باید به لحاظ اجرایی، اسناد بالادستی و برنامه‌ها ی معاونت پرستاری وزارت بهداشت را مورد توجه و بکارگیری قرار دهیم.
وی از پرستاری به عنوان یک دانش آکادمیک پویا یاد کرد و گفت: پرستاری؛ دانش، مهارت و خردورزی آکادمیک پویایی است که در جهت تشخیص و مدیریت قابلیت‌ها و مسائل بالقوه و بالفعل مددجو در ابعاد زیستی، روانی، اجتماعی، معنوی و فرهنگی از پیشگیری تا توانبخشی مداخله می‌کند.

وب دا


نوشته شده توسط:یاسر سالاری - 3473 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: 472
برچسب ها:
دیدگاه ها