نگاه به انار بجستان باید صادرات محور باشد

دسته: کشاورزی
بدون دیدگاه
جمعه - ۱۳ آبان ۱۴۰۱
نگاه به انار بجستان باید صادرات محور باشد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: باید به سمت این برویم زنجیره های تولید را تکمیل کنیم و نگاه ما صادرات محور باشد و اگر تولید متوقف شود ما در بخش کشاورزی توانایی تولید و تکنولوژی لازم را دست پیدا کنیم.

به گزارش پایگاه خبری گناباد(گنابادنیوز)، غلامرضا قنبری رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در جشنواره انار بجستان اظهار داشت: تسهیلات در حوزه اب و خاک در روستای جزین ۸.۵ کیلومتر انجام شده و در سال قبل ۱۰ میلیارد تومان به بجستان داشته ایم.

وی ادامه داد: بجستان ۹۸ طرح ارائه کرده که معرفی به بانک و ۶۰ میلیارد تومان دامدار کارت پرداخت کرده ایم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تصریح کرد: استخر ذخیره آب بجستان در سال جاری با اعتبار اولیه ۲ میلیارد تومان مربوط به قنات ثلاثه شروع خواهد شد.

قنبری بیان کرد: مشکلات کشاورزان در کل کشور تقریبا مشترک است و مشکل اصلی آب و واسطه گری می باشد و ۲۵ درصد از برداشت محصولات؛ ضایعات داریم که مسئله مهمی است.

وی افزود: فرآیند ترویج و ارتقای بخش کشاورزی با مناسبت های گذشته حل نمی شود و با بردن چند بازدید و کلاس آموزشی مشکلات حل نخواهد شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در بجستان ۱۱۰۰ هکتار انارستان داریم که برداشت محصولات ۸ تن در هکتار می باشد و و متوسط برداشت آن هم ۱۲ تا ۱۵ تن است.

قنبری عنوان داشت: واسطه گران در بخش کشاورزی زحمات کشاورز را با خود می برند و باید قیمت تمام شده را کاهش دهیم و از سویی روی کیفیت محصولات کار کنیم.

وی بیان کرد: در تامین آب محدودیت های فراوانی داریم و نهاده های کشاورزی افزایش قیمت داشته ولی با حل این مشکلات کار کشاورزی درست نمی شود و این مدیریت درست در بهره وری است که می تواند کار را درست کند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اظهار داشت: تعاون ، الگویی برای افزایش بهره وری و حذف واسطه ها می باشد و خرده مالکان می توانند گره برخی از امور را باز کند و با تشکیل تعاونی و یکپارچه سازی از ظرفیت ها استفاده کند.

قنبری تصریح کرد: باید به سمت مدیریت یکپارچه کشاورزی برویم و مشکل سردخانه کشاورزان در بجستان با راه اندازی یک تعاونی حل می شور.

وی ادامه داد: به محصولات اساسی با اولویت می پردازیم و به مزیت های آن می پردازیم و رتبه اول انار دنیا را داریم و با داشتن پسته متأسفانه آمریکا رتبه اول پسته دنیا را کسب کرده است .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان داشت: باید به سمت این برویم زنجیره های تولید را تکمیل کنیم و نگاه ما صادرات محور باشد و اگر تولید متوقف شود ما در بخش کشاورزی توانایی تولید و تکنولوژی لازم را دست پیدا کنیم.

قنبری اظهار کرد: برداشت ما به ۵۰ درصد سطح زیر کشت است که باید با کاهش قیمت تمام شده افزایش برداشت دهیم و در خارج از مرزهای کشور آینده کشاورزی ما رقم خواهد خورد.

وی ادامه داد: در ایجاد مراکز تحقیقاتی و مزارع در روستاها دست ما کوتاه است و باید بخش خصوصی را وارد کنیم و کمک بخش خصوصی باید برای کشاورزی قدم بردارد زیرا دولت تا چند محصول را خواهد توانست تضمینی خرید کند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در حوزه کشاورزی بجستان رتبه چهارم در جذب اعتبارات داشته است ولی مسیر اصلی باید خرده مالکی ها کنار هم قرار بگیرند تا بهره وری را افزایش دهیم.


نوشته شده توسط:یاسر سالاری - 3522 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: 188
برچسب ها:
دیدگاه ها