پدر برق گناباد درگذشت

دسته: صنعت و معدن
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۲۵ اسفند ۱۳۹۵
پدر برق گناباد درگذشت

در سال 1347 هنگامی که در شهرستان گناباد زلزله ی مهیب و با خراب شدن شهر کاخک رخ داد؛ برای قدرت برق بیشتر، نیاز به نیروگاه دیزلی احساس شد و احداث گردید.

برقحاج عبدالحسین جفایی فرزند ابراهیم متولد ۱۳۱۲ ه.ش صادره گناباد در تاریخ ۱۵ / ۱۲ / ۱۳۹۵ در سن ۸۳ سالگی دارفانی را وداع گفت. مرحوم حاج عبدالحسین جفایی در سال ۱۳۳۰ ه.ش فکر احداث کارخانه برق در شهرستان گناباد را با کمک مالی جمعی از خیرین و متمولین به صورت شرکت سهامی برق خصوصی با ۵۰نفر سهامدار پی ریزی نمود که خرید هر سهم مبلغ به ۵۰۰ ریال بوده است. کارخانه سهامی برق گناباد در سال ۱۳۳۲ به بهره برداری رسید و دو عدد موتور ژنراتور بلاکستون در محل فعلی میدان غدیر گناباد جنب مسجد غضنفری فعلی شروع به کار نمود و اولین چراغ برق های معابر و منازل سرمایه گذاران و سهامداران برقدار گردید. و دیگر چراغ زنبوری های نفتی از معابر گناباد جمع آوری گردید. رئیس کارخانه برق حاج عبدالحسین و مسئول فنی و آقای غلامرضا احمدپور سیم بان و نصاب برق شهرستان گناباد بودند؛ که نصب کنتور برق ۵آمپر توسط ایشان انجام می شد.

در سال ۱۳۴۷ هنگامی که در شهرستان گناباد زلزله ی مهیب و با خراب شدن شهر کاخک رخ داد؛ برای قدرت برق بیشتر، نیاز به نیروگاه دیزلی احساس شد و احداث گردید. و در همین محل فعلی اداره ی برق شهرستان گناباد ۲ دستگاه موتور ژنراتور اشکدو انگلیسی در سال ۱۳۴۹ احداث گردید؛ که طبق گفته بستگان مرحوم جفایی ۴۸ ساعته کار می کرد. در همین زمان بود که شرکت سهامی خصوصی برق گناباد که شهرداری عمده ی سهم آن را داشت؛ منحل و به اداره برق منطقه خراسان بزرگ واگذار گردید و همزمان در خیابان سعدی یک نیروگاه دیزلی مجهز با موتور ژنراتورهای قوی توسط مهندسین انگلیسی و یوگسلاوی و آلمانی که تابعیت آن کشورها را داشتند طراحی و راه اندازی گردید که توامان با نیروگاه میدان غدیر و نیروگاه دیزلی خیابان سعدی برق شهرستان را تامین می نمودند.

تکمیل و تجهیز نیروگاه تا پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ ادامه پیدا کرد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی برق منطقه ی خراسان مجموعه اداری و فنی بصورت اداره برق فعالیت نمود تا اینکه بعدها به برق سراسری خراسان تبدیل گردیده است. مرحوم جفایی تا زمانی که توان داشت از تعمیرات موتور چاه ها و موتورهای آسیاب آرد را برای شهرستان و منطقه گناباد راه اندازی می کرد.

یادش گرامی

مهدی روحی فر


نوشته شده توسط:reporter2 - 3609 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: 789
برچسب ها:
دیدگاه ها