گناباد در شاهنامه

دسته: تاريخ و فرهنگ
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۲۱ فروردین ۱۳۸۶
  • اسطوره یازده رخ
  • – جنگ در زیبد –

    جنگ زیبد

    کیخسرو سرلشگر خود  گودرز را برای جنگ با تورانیان می‌فرستد پس از رسیدن به زیبد گودرز گیو  را از میان سپاه می‌خواند و پیام شاه را به او می‌رساند و از او می‌خواهد به جانب پیران برود و پیام را برساند.

اسطوره یازده رخ
– جنگ در زیبد –
کیخسرو سرلشگر خود  گودرز را برای جنگ با تورانیان می‌فرستد پس از رسیدن به زیبد گودرز گیو را از میان سپاه می‌خواند و پیام شاه را به او می‌رساند و از او می‌خواهد به جانب پیران برود و پیام را برساند.
گیو پیام را همان گونه که گودرز از او خواسته به پیران می‌رساند. پیران با شنیدن پیام بر افروخته می‌شود و به افراسیاب گزارش می‌دهد و پس از کسب اجازه از افراسیاب پیامی به گیو می‌دهد که به پدرش گودرز خبر ‌دهد که حاضر به نبرد است و چنین می‌گوید:
مرا مرگ بهتر است از این زندگی                      که سالار باشم کنم بندگی
بیامد چو پیش کنابد رسید                              بدان دامن کوه لشکر کشید
دو لشکر مطابق رسم آن زمان در برابر هم صف‌آرایی کردند
چو دانست که گودرز آمد سپاه                         بزد کوس آمد ززیبد به راه
زکوه اندر آمد به هامون گذشت                        کشیدند لشکر به آن پهن دشت
چو پیران سپه از کنابد براند                             به روز اندرون روشنایی نماند
زریبد زمین تا کنابد سپاه                                در و دشت از ایشان کبود سیاه
این جنگ حدود ۵ شبانه روز ادامه داشت تا اینکه هومان برادر پیران به کمک پیران می‌آید و بالاخره به دست بیژن کشته می‌شود سپس گودرز از خسرو کمک می‌طلبد و به پیران از افراسیاب و جنگ مهیبی بین دو طرف در می‌گیرد در وسط جنگ اسب گیو بر زمین می‌افتد و بعد از محاربه قرار می‌شود جنگ تن به تن انجام دهد و با همدیگر مبارزه کنند که شاهنامه به جنگ ۱۱ رخ اشاره می‌کند
دو سالار هر دو زکینه به درد                                همه روی بر گاشته از نبرد
یکی سوی کوه کنابد برفت                                  یکی سوی زیبد خرامید تفت
      
همانطور که اشاره شد ۱۱ تن از هر سپاه در مقابل هم قرار می‌گیرند تا نتیجه جنگ مشخص گردد که این جنگ‌های تن به تن عبارتند از :
فریبرز ایرانی و گلباد تورانی، گیو با گروی‌زره، گرازه با سیامک، رهام با رمان، فروهل با زنگله، بیژن با رویین، هجیر با سپهرم، زنگه شاوران با اوخاست، گرگین با اندریمان، برته با کهرم و سرانجام گودرز با پیران ویسه که در همه این نبردها پهلوانان ایرانی پیروز می‌شوند پس از مبارزه گودرز با پیران که پیران کشته می‌شود گودرز او را تعقیب می‌کند و پس از دیدن جسد خون‌آلود او به نزد لشگر برمی‌گردد نگهبانان ایران و توران شکست پیران را می‌فهمند و لهاک و فرشیدور دلیران لشکر پیران راه توران را در پیش می‌گیرند بعد از آن کیخسرو به زیبد می‌آید و فرمان دفن پیران را می‌دهد. یادآور می‌شود قبر پیران ویسه در درب صوفه . یکی از روستاهای گناباد  واقع شده است.
http://www.srts.netfirms.com/Go.html
برداشت از  سایت آقای سید رضا تقوی شهری

نوشته شده توسط:گنابادنیوز - 1916 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: 4479
برچسب ها:
دیدگاه ها